Verslag: Charissa de Ruijter
Wim komt uit Haarlem en is al sinds zijn jonge jaren geïnteresseerd in treinen. Hij was iedere zaterdag bij familie in IJmuiden en zo is zijn interesse in de Vislijn gegroeid. Ook is Wim jarenlang spoorweginspecteur geweest, hij heeft van zijn werk zijn passie gemaakt.
Op 1 mei 1867 was de opening van de spoorlijn tussen Haarlem en Uitgeest en omstreeks 1880 is er een zijtakje aangelegd voor visvervoer. De oorspronkelijke spoorlijn van IJmuiden is erg kort, als je als beginpunt IJmuiden-Oost neemt. Want vanuit IJmuiden Oost is het zijtakje aangelegd. Uiteraard kwam nadien het reizigersvervoer ook op gang en werden niet alleen goederen (vooral vis) vervoerd. In 1927 is deze lijn geëlektrificeerd, als één van eerste elektrische spoorlijnen in ons land.
Toen in 1957 het spoor omgelegd werd, startte de Vislijn in Santpoort-Noord. Daardoor was er een mooie verbinding naar Amsterdam. Helaas duurde dat tot de jaren 70. Toen stopte de Vislijn in Haarlem en moest je overstappen op station Haarlem om naar Amsterdam te kunnen. Deze overstap was geen succes, er was een lange wachttijd. Hierdoor maakten steeds minder mensen gebruik van de Vislijn.
Op 24 september 1983 reed daarom de laatste personentrein. Ironisch was dat die dag heel veel reizigers van deze laatste trein gebruik maakten. Maar het mocht niet baten, het personenvervoer stopte die dag. Althans, Lovers heeft in de jaren 90 nog even geprobeerd om een personentrein te laten rijden. Echter was dit niet levensvatbaar en al snel was de Vislijn geschiedenis. In 2000 is het spoor helemaal opgebroken.
Mocht u meer willen weten over de Vislijn, er is een Facebookpagina waar u veel informatie kunt vinden; “De vislijn naar IJmuiden”. Tijdens de lezing heeft Wim mooie historische foto’s laten zien, die grotendeels ook op deze Facebookpagina te vinden zijn.





